Stockholm 2008

Årsmöte med årsträff 30 – 31 augusti 2008

Flera av dem som hade en lång resväg och anlänt till Stockholm redan på fredagskvällen hade hörsammat en inbjudan att komma på visit till vår kassör. När gästerna så satt bänkade runt kaffebordet och Marianne berättade att hon skulle bjuda på hembakad tårta så utbrast alla mer eller mindre i korus: ”Är den garnerad med torkad lök?” Här var inget tvivel om att man hade hamnat i rätt sällskap!

Den officiella starten för träffen var på lördagen kl 10 på Hötorget. För att anknyta till en episod i Rakt i plurret, Lotta! hade en av medlemmarna i årsträffsgruppen laddat upp med en stor solros. Efter att deltagarna fått tillfälle att botanisera bland torgstånden så tågade man iväg till en annan hållpunkt från samma bok, konditori Vete-Katten, för förmiddagskaffe.
Nästa besöksmål var Antikvariat Alfa där en och annan av deltagarna kunde göra fynd bland böckerna.

Efter antikvariatet var det dags att förflytta sig med buss till Karolinska Sjukhuset. Där, i den vidsträckta entréhallen, omnämnd i Toppen, Lotta1 fick vi prova våra kunskaper i en frågesport. Från Karolinska var det sedan endast en kort promenad till Solna för ett besök vid Esters och hennes makes grav. Därefter hade vi åter promenadavstånd till Haga Forum där vi åt lunch och sedan avhöll själva årsmötet.

När årsmötet var avklarat blev det dags för en lite längre förflyttning med buss till Gamla Hagalund. Där vandrade vi runt och tittade på de gamla villorna där någon som skulle kunna vara förebild för Cessis hus, där Giggi bodde inneboende under sina läkarstudier. Efter Hagalund fortsatte vi med buss till Solna Gymnasium. Denna skola kan ha varit förebilden till Lottas skola. Här finns både en backe på vägen in där både Lotta och hennes lärare hade problem att ta sig upp när det var halt och en källardörr som skulle kunna leda till kolkällaren.

Därefter fortsatte vi återigen med samma busslinje till hållplatsen närmast Råsundavägen 148. Här bodde Ester från det att huset var nybyggt på 1940-talet och fram till sin död. Det ligger nära tillhands att förebilden till Lottas hemmiljö finns här. Man bara väntade på att katten Fia skulle hoppa ut från någon av buskarna. Efter att ha studerat den här miljön var det dags att promenera till Filmstaden och restaurang Backstugan för middag.
Sedan vi ätit oss mätta så var första dagens program slut och vi tog oss med bussar eller tunnelbana till våra boenden på olika håll.

Söndagen började med samling vid Skansens huvudentré. Väl inne på Skansen tog vi samma väg som Lotta och Giggi gjorde i Rakt i plurret, Lotta! Uppför rulltrappan till stadskvarteren med sina små butiker, bankkontor och hantverkarverkstäder.

Här var långa rader med platser som finns beskrivna i boken, lusthuset, fatburen, Bollnässtugan, labyrinten och för att inte tala om ankdammen. När vi kommit så långt så avbröts det fina vädret som av hade avnjutit fram till dess under träffen och regnet började stänka.

Som väl var så hade det blivit lunchdags på Stora Gungan så regnet gjorde oss inte så mycket. Direkt efter lunchen fick vi höra ett intressant föredrag med rubriken Det är Lotta, förstås! av Lisa Swedén.
Därmed var programmet fullföljt för årsträffen 2008.